Poate ca ce am sa expun in cele ce urmeaza ar trebui sa constituie un nou subiect insa am senzatia ca si operatiunea de schimbare a uleiului e destul de interesanta pentru cei ce vor sa scuteasca niste bani, ocupandu-se personal de aceasta, mai cu rabdare si cu rezultate mult mai bune decat intr-un loc specializat dar unde treaba e facuta rapid pentru a face loc urmatorului client. Deci nu cred ca-mi voi irosi timpul si vor fi multi cei care vor vedea si vor analiza ceea ce vreau sa supun dezbaterii si anume: problema deformarii filtrului de ulei MANN si consecintele pe care le implica.
Aceasta chestiune a fost amintita in treacat chiar la acest subiect, am mai vazut postari ale altor posesori de Corsa sau Agila (nu neaparat pe acest forum) dar nimeni nu s-a alarmat.
La obiect: intre Craciun si Revelion mi-am facut timp sa schimb uleiul, fiind profund dezamagit de sunetul motorului si de aprinderea martorului de presiune la cald, la turatie mica. Nu intru aici in amanunte, urmand a posta la un subiect dedicat comparatiile intre uleiul vechi si cel nou, surprinzatoare, as zice. Si mai surprinzatoare au fost observatiile asupra filtrului inlocuit, de aceea am facut cateva poze cu telefonul, neavand camera la indemana. Unele poze le-am facut anterior, cu alte ocazii dar le-am folosit pentru a face expunerea mai explicita.
Ca si multi dintre voi, la schimbul uleiului am folosit intotdeauna
filtru MANN. Nimic de reprosat in ceea ce priveste capacitatea de filtrare a acestuia. Totusi, la modelele Agila, Corsa, Astra si cred ca la multe alte modele de Opel, supapa care asigura mentinerea circuitului de ulei amorsat, plasata chiar sub elementul filtrant, fiind prevazuta cu arc, exercita o presiune constanta asupra filtrului, deformandu-l intr-o asa maniera incat creaza un spatiu intre interiorul filtrului si cilindrul de ghidare al acestuia astfel ca in loc sa se faca filtrarea uleiului, acesta trece nefiltrat prin acest spatiu, chiar la baza filtrului, unde ar trebui sa fie etansare perfecta. Toate rezidurile solide patrund astfel in motor, distrug cilindrii, cuzinetii, arborele cotit, axele cu came, distrug incet dar sigur motorul. Nu vreau sa dramatizez, vreau doar sa trag un semnal de alarma pentru ca asta e realitatea. Daca nu as mai fi vazut si la altii, puteam sa zic ca mi se intampla doar mie.
Regret ca nu am fotografiat si noul
filtru folosit, Mahle, cel cu supapa in partea superioara. Si in cazul acestuia as avea cateva comentarii:
-are ambele capete din plastic (ramane de vazut cum va face fata cel de jos presiunii arcului supapei amintite, sa speram ca nu se va deforma ca in cazul celui MANN care are partea de jos dintr-un material ce pare a fi rasina);
-supapa deja existenta in capul superior al cilindrului de ghidare-etansare din corpul ce gazduieste elementul filtrant impinge in supapa din capul filtrului, prin urmare avem doua supape suprapuse iar acestea nu stiu daca vor mai permite la o adica (in caz de colmatare a filtrului) trecerea uleiului, chiar si asa nefiltrat pentru preintampinarea calarii motorului.
Poate vor fi opinii care sa zguduie aceasta ipoteza a nefunctionalitatii filtrului de ulei, chiar as fi bucuros. Supun atentiei voastre subiectul la modul cel mai serios deoarece cunosc foarte bine ce fel de pulberi metalice sau provenite din arderea uleiului ori contaminarea acestuia pot intra in motor daca filtrul de ulei nu le opreste. Le-am observat cand am curatat baia de ulei, le-am gasit pe
filtru, la schimbul uleiului, pe langa acesta ca niste adevarate aluviuni. Nu poti sa ignori acest pericol! De aceasta data, la acest schimb, nu am mai gasit nimic, nici nu puteam gasi, vazand prin ce gaura s-au dus direct in motor. Mi-ar fi placut sa cred ca s-a curatit motorul de atatea schimburi repetate la intervale scurte dar credeti-ma ca am avut mari necazuri cu pulberile metalice provenite de la frecusul lantului de capacul distributiei (asa am cumparat masina) si mai mult ca sigur de pe la cuzineti. In fine, merg acum cu un ulei care sper sa ma tina si pe vreme mai calduroasa, sa compenseze eventuala uzura a cuzinetilor.
Pentru detaliere am desurubat cilindrul pe care se ghideaza filtrul (prin orificiile caruia intra uleiul filtrat urmand circuitul de ungere catre motor)