Bun gasit,
A sosit momentul sa ma supere si pe mine motorul, un X16XEL.
Sa va povestesc pe scurt cum a inceput:
Venind pe autostrada catre Pitesti, la intrare in oras, am redus viteza
si am simt ca parca nu prea mai trage motorul. Vad ca face probleme la
pistonul 2. Ma gandesc ca este vorba de o bujie care a cedat si o
schimb. Nu rezolv nimic. Plec mai departe cu gandul ca poate vreo fisa
sau bobina fac ceva figuri. Ajung la service-ul unde am montat GPL-ul si
cand verificam fisele constatam ca sunt bune si desi le-am schimbat pe 2
cu 3 intre ele, tot la nr. 2 era problema. Ma fac verde-albastru,
banuind ca este vorba de ceva serios pe la piston. In acel moment
banuiam ceva pe la tacheti, pe la supape, dar m-am gandit si la piston
spart sau segmenti rupti desi nu se auzea nici un fel de bataie, iar
motorul mergea binisor la relanti chiar si in 3 pistoane. Facea pe
tractorasul cand plecam de pe loc.
Dupa o noapte de nesomn il caut pe dl. mecaNIK, de pe forumul national, i-am explicat simptomele si a dat verdictul (cu specificatia ca lucrarea se realizeaza la Service-ul Comunitatii OpelArges):
- Masori compresia: masurat si gasit ZERO;
- Pui pistonul 2 pe PMI (cu supapele in mod normal inchise). Gasesti o
modalitate sa bagi aer comprimat in pistonul nr 2 sa vezi pe unde iese:
gasit un dispozitiv primitiv care se monteza in locul bujiei si bagat
aer...tot aerul iesea linistit pe la teava de esapament. Concluzia:
unul sau doi tacheti blocati, in cel mai fericit caz, una sau doua
supape deschise (indoite sau sparte) in alt caz sau in cel mai rau caz
piston, segmenti, etc;
- Dai jos capacul de la axele cu came si vezi ce se intampla cu
tachetii, si mai bagi o data aer: verific si gasesc tachetii sub
presiune; bag aer si tot pe la evacuare iesea.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Ghinion, trebuie sa merg mai departe cu demontatul.
Sfatul d-lui mecaNIK si al lui Liviu: Scoate axa
cu came de pe evacuare si cei doi tacheti de la evacuarea pistonului 2
si baga din nou aer. Singura mea sansa era sa fi gasit unul sau doi
dintre acesti tacheti hidraulici blocati si asta sa fie tot.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Bagam din nou aer:
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Printre altele demontam distributia si o mai verificam o data. Era bine
pusa la punct, dar asta nu ma mira pt ca mersesem cca 20.000 km cu ea
fara probleme si tot noi o schimbasem. Dar aici alta surpriza, pompa de
apa curgea (in zgarcenia mea nu o schimbasem odata cu distributia pentru
ca nu curgea si nici nu avea joc).
Bun. Ce credeti? demontam cele necesare si "normal",
supapele nu inchideau si aerul mergea linistit pe evacuare. Tachetii
erau amorsati si tari. Ramane sa ii dezamorsez si sa ii curat dupa [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] d-lui mecaNIK.
Concluzia ma face sa nu mai fac nimic in acea zi: DEMONTAT CHIULASA.
Numai cine a mai desfacut un asa motor isi imagineaza ce inseamna acest
lucru la care ar trebui sa adaug si zecile de fire si furtunase de la
instalatia GPL.
Inca o noapte in care nu adorm si citesc cam tot ce s-a postat despre X16XEL, pana la 3 noaptea.
A doua zi, forte proaspete, doar dormisem vreo 4 ore. Mai mult decat suficient spunea Liviu. [Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
Ne apucam cu spor de treaba. Trec peste detalii, cum ar fi ca am
numerotat si notat cam tot ce demontam important si ca au trecut cateva
zeci de minute pana sa ne facem curaj, uitandu-ne pur si simplu la
infernul de "mate": furtune si furtunase de apa, aer si vacuum, cabluri
si fire de toate marimile si culorile.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Recuperam antigelul, aproape in totalitate (5 litri, abia il schimbasem
de 3 luni) si curat desfacand unul din furtunele de la GPL si dupa inca
cca doua ore de tocat nervi, scoatem victoriosi chiulasa, o intoarcem si
ce vedem. Previziunile sumbre dar realiste ale lui Liviu si ale d-lui mecaNIK se adeveresc: cele doua supape sunt sparte, asa cum se vede in fotografii.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
A urmat week-end-ul in care nu am facut nimic. Maine dezechipez
chiulasa, curat tachetii si duc chiulasa la un specialist sa vedem ce
trebuie facut, in afara schimbarii celor doua supape si cam care ar fi
costurile.
Dar asta va fi doar rezolvarea efectului, dar cauza poate sa ramana si
sa nu fie eliminata doar prin curatarea/schimbarea, functie de situatie a
tachetilor.
Ramane insa sa fie depistat cauza care a generat problema in sine.
1. Daca s-au infundat tachetii si au facut ca supapele sa nu se mai deschida/inchida corect, de ce s-a intamplat asta?
2. Este pe undeva infundat circuitul de ungere al respectivelor 2 supape de evacuare?
3. Daca asa s-a intamplat, cum pot verifica ce se intampla si cum pot rezolva?
Nu as putea sa inchei fara sa multumesc pentru sfaturile supecompetente,
celui care sunt convins ca stie mai multe despre acest motor decat cei
care l-au conceput: mecaNIK.
Dar si lui Liviu pentru implicare, grija si atentia cu care lucreaza.
Pistoanele si camasile se vad asa:
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
P.S.: Vreau sa lamuresc de la inceput un lucru, ca sa nu las loc
speculatiilor. Sunt absolut SIGUR ca motivul pentru care s-a intamplat
acest lucru cu supapele nu se datoreaza GPL-ului, cum poate ar fi unii
tentati sa creada. Spun acest lucru deoarce, in primul rand absolut
toate celelalte 14 supape sunt ca noi (dupa cca 25.000km facuti pe gaz),
si in al doilea rand pentru ca, atunci cand am adus masina din Germania
avea inca de atunci o mica, slaba palpaire pe relanti, ocazionala. E
drept ca am avut probleme cu prima instalatie de gaz care, fiind de
proasta calitate si montata gresit, facea ca, motorul sa se opreasca
cand era scos pe liber si sa mearga [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
la relanti. Si pana sa ma decid eu sa cer o a doua opinie cu privire la
prostul mers al masinii a trecut un an. Imediat dupa aceea am luat
decizia si am demontat prima instalatie de gaz si am montat un Landi
Renzo, identica cu cele cu care se "doteaza" Loganul in uzina, care pana
acum a mers si sunt convins ca merge fara repros, imediat ce rezolv cu
supapele.
A sosit momentul sa ma supere si pe mine motorul, un X16XEL.
Sa va povestesc pe scurt cum a inceput:
Venind pe autostrada catre Pitesti, la intrare in oras, am redus viteza
si am simt ca parca nu prea mai trage motorul. Vad ca face probleme la
pistonul 2. Ma gandesc ca este vorba de o bujie care a cedat si o
schimb. Nu rezolv nimic. Plec mai departe cu gandul ca poate vreo fisa
sau bobina fac ceva figuri. Ajung la service-ul unde am montat GPL-ul si
cand verificam fisele constatam ca sunt bune si desi le-am schimbat pe 2
cu 3 intre ele, tot la nr. 2 era problema. Ma fac verde-albastru,
banuind ca este vorba de ceva serios pe la piston. In acel moment
banuiam ceva pe la tacheti, pe la supape, dar m-am gandit si la piston
spart sau segmenti rupti desi nu se auzea nici un fel de bataie, iar
motorul mergea binisor la relanti chiar si in 3 pistoane. Facea pe
tractorasul cand plecam de pe loc.
Dupa o noapte de nesomn il caut pe dl. mecaNIK, de pe forumul national, i-am explicat simptomele si a dat verdictul (cu specificatia ca lucrarea se realizeaza la Service-ul Comunitatii OpelArges):
- Masori compresia: masurat si gasit ZERO;
- Pui pistonul 2 pe PMI (cu supapele in mod normal inchise). Gasesti o
modalitate sa bagi aer comprimat in pistonul nr 2 sa vezi pe unde iese:
gasit un dispozitiv primitiv care se monteza in locul bujiei si bagat
aer...tot aerul iesea linistit pe la teava de esapament. Concluzia:
unul sau doi tacheti blocati, in cel mai fericit caz, una sau doua
supape deschise (indoite sau sparte) in alt caz sau in cel mai rau caz
piston, segmenti, etc;
- Dai jos capacul de la axele cu came si vezi ce se intampla cu
tachetii, si mai bagi o data aer: verific si gasesc tachetii sub
presiune; bag aer si tot pe la evacuare iesea.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Ghinion, trebuie sa merg mai departe cu demontatul.
Sfatul d-lui mecaNIK si al lui Liviu: Scoate axa
cu came de pe evacuare si cei doi tacheti de la evacuarea pistonului 2
si baga din nou aer. Singura mea sansa era sa fi gasit unul sau doi
dintre acesti tacheti hidraulici blocati si asta sa fie tot.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Bagam din nou aer:
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Printre altele demontam distributia si o mai verificam o data. Era bine
pusa la punct, dar asta nu ma mira pt ca mersesem cca 20.000 km cu ea
fara probleme si tot noi o schimbasem. Dar aici alta surpriza, pompa de
apa curgea (in zgarcenia mea nu o schimbasem odata cu distributia pentru
ca nu curgea si nici nu avea joc).
Bun. Ce credeti? demontam cele necesare si "normal",
supapele nu inchideau si aerul mergea linistit pe evacuare. Tachetii
erau amorsati si tari. Ramane sa ii dezamorsez si sa ii curat dupa [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] d-lui mecaNIK.
Concluzia ma face sa nu mai fac nimic in acea zi: DEMONTAT CHIULASA.
Numai cine a mai desfacut un asa motor isi imagineaza ce inseamna acest
lucru la care ar trebui sa adaug si zecile de fire si furtunase de la
instalatia GPL.
Inca o noapte in care nu adorm si citesc cam tot ce s-a postat despre X16XEL, pana la 3 noaptea.
A doua zi, forte proaspete, doar dormisem vreo 4 ore. Mai mult decat suficient spunea Liviu. [Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
Ne apucam cu spor de treaba. Trec peste detalii, cum ar fi ca am
numerotat si notat cam tot ce demontam important si ca au trecut cateva
zeci de minute pana sa ne facem curaj, uitandu-ne pur si simplu la
infernul de "mate": furtune si furtunase de apa, aer si vacuum, cabluri
si fire de toate marimile si culorile.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Recuperam antigelul, aproape in totalitate (5 litri, abia il schimbasem
de 3 luni) si curat desfacand unul din furtunele de la GPL si dupa inca
cca doua ore de tocat nervi, scoatem victoriosi chiulasa, o intoarcem si
ce vedem. Previziunile sumbre dar realiste ale lui Liviu si ale d-lui mecaNIK se adeveresc: cele doua supape sunt sparte, asa cum se vede in fotografii.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
A urmat week-end-ul in care nu am facut nimic. Maine dezechipez
chiulasa, curat tachetii si duc chiulasa la un specialist sa vedem ce
trebuie facut, in afara schimbarii celor doua supape si cam care ar fi
costurile.
Dar asta va fi doar rezolvarea efectului, dar cauza poate sa ramana si
sa nu fie eliminata doar prin curatarea/schimbarea, functie de situatie a
tachetilor.
Ramane insa sa fie depistat cauza care a generat problema in sine.
1. Daca s-au infundat tachetii si au facut ca supapele sa nu se mai deschida/inchida corect, de ce s-a intamplat asta?
2. Este pe undeva infundat circuitul de ungere al respectivelor 2 supape de evacuare?
3. Daca asa s-a intamplat, cum pot verifica ce se intampla si cum pot rezolva?
Nu as putea sa inchei fara sa multumesc pentru sfaturile supecompetente,
celui care sunt convins ca stie mai multe despre acest motor decat cei
care l-au conceput: mecaNIK.
Dar si lui Liviu pentru implicare, grija si atentia cu care lucreaza.
Pistoanele si camasile se vad asa:
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
P.S.: Vreau sa lamuresc de la inceput un lucru, ca sa nu las loc
speculatiilor. Sunt absolut SIGUR ca motivul pentru care s-a intamplat
acest lucru cu supapele nu se datoreaza GPL-ului, cum poate ar fi unii
tentati sa creada. Spun acest lucru deoarce, in primul rand absolut
toate celelalte 14 supape sunt ca noi (dupa cca 25.000km facuti pe gaz),
si in al doilea rand pentru ca, atunci cand am adus masina din Germania
avea inca de atunci o mica, slaba palpaire pe relanti, ocazionala. E
drept ca am avut probleme cu prima instalatie de gaz care, fiind de
proasta calitate si montata gresit, facea ca, motorul sa se opreasca
cand era scos pe liber si sa mearga [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
la relanti. Si pana sa ma decid eu sa cer o a doua opinie cu privire la
prostul mers al masinii a trecut un an. Imediat dupa aceea am luat
decizia si am demontat prima instalatie de gaz si am montat un Landi
Renzo, identica cu cele cu care se "doteaza" Loganul in uzina, care pana
acum a mers si sunt convins ca merge fara repros, imediat ce rezolv cu
supapele.
Ultima editare efectuata de catre citony2004 in Dum Feb 20, 2011 9:27 pm, editata de 1 ori